CURVA ESPAÑA


Teatro documento / Comedia social

CHÉVERE

CURVA ESPAÑA
La curva en la que se mató España. Una historia infernal entre la resignación y la denuncia.

AVANCE NUEVA CREACIÓN 2019-20 | Estreno junio de 2019

Después de una serie de trabajos recientes que exploraron las posibilidades del teatro-documento, como Citizen, Eurozone o Eroski Paraíso, que se pudieron ver en algunos de los principales escenarios españoles, y tras su inmesión en el universo de Valle Inclán con una versión libérrima y sorprendentemente dura de Divinas Palabras, que se pudo ver en el Teatro Español de Madrid en mayo de 2018, Chévere inicia un nuevo proceso de creación alrededor de la idea de las alternativas infernales y como afectan a la hora de construir la idea que tenemos del país en que nacemos.

  • En escena: Patricia de Lorenzo y Miguel de Lira.
  • Dramaturgia y dirección: Xron.
  • Una historia que el público podrá escoger entre nueve maneras distintas de contarla.
  • Con las claves habituales de Chévere: una historia local de comprensión universal que surge del roce entre la ficción y la realidad; rigor documental en el tratamiento de la situación y los personajes; inmersión naturalista en el trabajo de interpretación y buenas dosis de humor, empatía y conmoción.

Las alternativas infernales son esas falsas dicotomías en las que en realidad nada se elige, a pesar de su lógica aparentemente aplastante: menos salario o más despidos, seguir contaminando o acabar con el progreso y el bienestar, frenar la inmigración o quedarnos sin asistencia social, producir alimentos transgénicos o provocar una hambruna, vender armas a dictaduras o perder empleos, favorecer la caza o abandonar a su suerte el medio rural, mantener la unidad de España o provocar el caos… Ante estas dicotomías sólo parecen viables dos repuestas: o la denuncia indignada de todo el sistema (Todo es una mierda! No hay solución!) o la resignada aceptación de aquello que parece imparable (Seguro que todo se arregla! Hay que confiar en la ciencia! Alguien sabrá reconducir esta situación!).

Cómo afecta esta lógica infernal a la hora de aceptar o denunciar la idea dominante de lo que es España? Cómo influye en la manera de construir nuestra memoria o la idea que tenemos del país donde nacimos? Qué impacto tiene a la hora de diseñar como se construye ese país o el tipo de relaciones que queremos tener con nuestros vecinos? Cómo afecta a la hora de decidir adonde queremos llegar antes o adonde debemos llegar más y por donde lo hacemos? Quién decide por dónde pasa una carretera o la vía del tren?

Aunque tiene la fuerza de una metáfora, la Curva España existe. Está en la antigua carretera de A Gudiña a Verín, en la provincia de Ourense. Allí la siguen llamando así en recuerdo de José Fernández España, un ingenierio que murió en 1927 en un accidente de coche, cuando realizaba el diseño del trazado de la variante sur para construir el trayecto de la línea ferroviaria Puebla de Sanabria-Ourense. Después de su muerte, la opción sur por Verín, Xinzo y Allariz desaparece y las obras se desarrollarán durante los siguientes treinta años por la zona montañosa de Ourense, con un enorme coste de vidas humanas, prolongando el atraso y aislamiento de amplias zonas de Galicia.

Hemos ido allí para preguntar a su gente qué recuerdos les han llegado de ese suceso, qué historias se siguen contando sobre la construcción de un tren que nunca ha llegado a pasar por allí, cómo ha afectado esto a sus vidas, qué significa haberse quedado olvidados en una curva de la Historia. Sus testimonios serán el punto de partida de esta obra, la historia de la curva en la que se mató España.

A COMPAÑÍA

Chévere é unha compañía de axitación teatral con 30 anos de traballo ao lombo, que soubo manter con naturalidade unha proposta tan irreverente como xenuína e un sólido compromiso social, político e cultural. En 2014 recibiu o Premio Nacional de Teatro.

Dende 1988 Chévere actuou en centos de vilas e cidades de toda Galicia, España, Portugal e outros países europeos, latinoamericanos e africanos. Conservou un núcleo artístico estable (Miguel de Lira, Xron, Patricia de Lorenzo, Manuel Cortés) ao tempo que incorporaba a numerosos profesionais de distintas procedencias xeográficas, xeracionais e creativas. Fixo espectáculos de moi diferentes estilos e formatos e traballou en espazos pouco convencionais (na rúa, en barcos, aeroportos, carpas de circo, escaparates…). Usando o humor como filosofía e a risa como expresión, as súas obras levan ao palco os debates do presente, documentándoos escénicamente cunha linguaxe contemporánea accesible a públicos moi diversos. Exemplos deste modus operandi foron recentemente obras como Eroski Paraíso (2016), Testosterona (2009), a triloxía Citizen (2010-2011), Eurozone (2013), Ultranoite no País dos Ananos (2014) ou As Fillas Bravas (2015).

Chévere creou a Nave de Servizos Artísticos-Sala Nasa en 1992, un espazo cultural independente único pola súa singularidade, ocupándose da dirección artística ata o seu peche a finais de 2011, precipitado pola persecución do goberno local do PP. Alí mantivo o seu cuartel xeral durante 20 anos, servindo de base a gran parte da produción cultural da cidade e a infinidade de proxectos escénicos, grupos e autores que representan a creación máis arriscada deste período en Galicia e España.

Nos últimos anos Chévere diversificou o seu teatro de operacións, como resposta á complexidade actual dos procesos creativos e á crise de financiamento da cultura.  Participou en proxectos audiovisuais como Pepe O Inglés (serie emitida en TVG), Crebinsky, o filme (longametraxe en cine) ou A Viaxe dos Chévere (documental).  Executou innovadores proxectos de creación en internet como Amores Prohibidos 2.0, xunto a un grupo de adolescentes. E converteu o seu teatro nunha ferramenta de divulgación, sensibilización e comunicación transversal a moitos sectores da sociedade (divulgación científica, promoción do comercio retallista, sensibilización sobre temas de igualdade e violencia machista).

Desde 2012, Chévere desenvolve un proxecto de residencia teatral no Concello de Teo (A Coruña), un modelo experimental de relación público-privado que ten como obxectivos fixar o funcionamento dunha compañía de teatro a un espazo estable implicándose nunha contorna local para rendibilizar o uso dos espazos públicos, mellorar a estabilidade laboral dos profesionais do teatro e capitaliza o prestixio e o know how dunha compañía como Chévere en beneficio da comunidade que a acolle.

En 2015 a compañía puxo en marcha a Berberecheira, unha iniciativa de custodia do territorio teatral, un espazo para sementar proxectos escénicos de xestión colectiva que desbordan o núcleo estable da compañía, un laboratorio de creación sustentado en redes de cooperación, un lugar de encontro e diálogo entre creadores, públicos e outros axentes sociais e culturais, co obxectivo de ampliar a documentación escénica de feitos e historias que conformaron e seguen dando forma ao mundo no que nos tocou vivir, contados en primeira pesoa como parte dun proxecto de teatro testemuñal. Na Berberecheira incubáronse tres proxectos: Goldi Libre (2016), de César Goldi. Salvador (2017), de Borja Fernández. Anatomía dunha Serea (2018), de Iria Pinheiro.

O PREMIO NACIONAL DE TEATRO

“Concédese o Premio Nacional de Teatro, correspondente ao ano 2014, á compañía Chévere, pola súa coerente traxectoria de creación colectiva baseada en fontes do teatro documento e na súa transgresión de xéneros.

O xurado salienta a súa verquente humorística e participativa, sempre conectada coa realidade social e económica, tal e como demostra nos seus últimos espectáculos Citizen, Eurozone e Ultranoite no País dos Ananos. Por outra parte, o xurado subliña que, tendo un forte compromiso con ámbito cultural galego, Chévere consegue unha crecente proxección internacional. Asemade, valora o achegamento do teatro a distintos colectivos sociais e ao ámbito pedagóxico, fomentando a participación cidadá, como se apreza na súa plataforma web redenasa.tv” (BOE, 19 decembro 2014)

O Xurado, presidido pola directora Xeral do INAEM, Montserrat Iglesias, coa vicepresidencia da subdirectora Xeral de teatro, Cristina Santolaria, estIvo formado por Gregoria Navarro (Teatro Gayarre, Pamplona), Itziar Pascual, (a proposta do instituto de investigacións feministas da Universidad Complutense de Madrid), Roberto Pascual (MIT Ribadavia), José Manuel Sánchez (Eusebio Calonge-La Zaranda), Salvador Sunyer (Festival Temporada Alta) e José Ramón Barea (Premio Nacional de Teatro 2013).

Festivales, Ferias, Premios…

XXV Muestra de Teatro Español de Autores Contemporáneos de Alicante – Teatro Principal, nov. 2017
XLVIII Festival Internacional de Teatro Molina de Segura. septiembre 2017
XXI Feria Artes Escénicas y Musicales de Castilla La Mancha – Teatro Circo Albacete, abril 2017
Espectáculo Recomendado “Sello R” La Red Nacional de Teatros – Comisión de Teatro.
Temporada en Naves del Matadero – Teatro Español – MADRID, enero-febrero 2017
XIII MadFeria – Feria de Artes Escénicas de Madrid, enero 2017
Incluído en el Catálogo Espectáculos Recomendados SAREA
TERCERA SETMANA – Festival Artes Escéniques Valencia, junio 2016
Galicia Escena Pro – Santiago de Compostela, junio 2016
VIII Jornadas sobre la Inclusión Social y la Educación en las Artes Escénicas – A Coruña, abril 2016
Dferia- XXII Artes escénicas – Donosti, marzo 2016

En los últimos 3 años:
Premios María Casares a Mejor Espectáculo, Dirección, Actriz protagonista y música (Eroski Paraíso)
Premio Nacional de Teatro 2014.
Premio da Crítica de Galicia (2012).
Premio de Honra Mostra Internacional de Teatro de Ribadavia (2012).
Premios María Casares: mejor espectáculo (2012, 2014), mejor dirección (2012), mejor actriz protagonista (2012), mejor actriz secundaria (2014), mejor iluminación (2014), mejor escenografía (2014), mejor actor secundario (2015), mejor música (2015), mejor texto original (2015).

Chévere ha presentado sus espectáculos en más de 70 ciudades de Galicia, España, Portugal y outros países europeos, africanos y latinoamericanos. En 2015 realizó una gira con AECID. En 2013 hizo temporada en el CDN-Teatro Valle Inclán de Madrid. Y en los últimos años participó en festivales como Temporada Alta (Girona), Escena Contemporánea (Madrid), Festival del Mercosur (Córdoba, Argentina), Mostra Internacional de Ribadavia, Festival Internacional de Teatro de Ourense, Festival Internacional Outono Teatro de Carballo o la Mostra de Teatro de Cangas.


ACTIVIDADES COMPLEMENTARIAS

Pendiente de montaje

MÁS INFORMACIÓN

En proceso de elaboración